A.
CERITA
WAYANG
Wayang iku minangka budaya luhur
tumrap bangsa Jawa, anane wiwit taun 939 nalika sri Jayabaya jumeneng Nata ing
Kedhiri, kang yasa wayang Purwa saka Rontal, banjur katutugake Raden Panji ing
Jenggala. Wayang iki sejatine mujudake gegambaran watak wantu, sarta solah
bawane wong urip ing alam donya. Cerita wayang iku satemene mung ana rong epos
yaiku Mahabarata lan Ramayana. Sing akeh dimangerteni lan kerep diparagakake
jroning pentas pakeliran yaiku epos Mahabarata mligine thek kliwere Pandhawa
lan Kurawa kang isih kapernah sedulur.
Wayang yaiku sawijining wujud seni pertunjukan kang
awujud drama kang khas. Seni kang kamot
sajroning pertunjukan iki yaiku : seni swara, seni sastra, seni musik, seni
tutur, seni lukis, lan sapanunggalane. Dene ana sawetara pihak kang duwe
panganggep menawa pertunjukan wayang ora mung kesenian, nanging ngemot
pralambang. Saora-orane wiwit abad kaping 19 nganti saiki, wayang wis dadi
sasaran kajian lan dideskripsekake dening para ahli.
Wayang akeh banget jenise minangka kesenian rakyat utawa
kraton, ana wayang golek kang kagawe saka kayu, ana wayang kulit kagawe saka
kulit, wayang klithik kagawe saka kayu, wayang beber digambar ana ing kertas
utawa kulit lan sapiturute.Sumbere crita saka Ramayana lan Mahabarata,
crita-crita Menak, crita-crita Panji, syair-syair kepahlawanan utawa kreasi
anyar kang nyritakake prastawa-prastawa anyar.
Saliyane kuwi werna-wernaning wayang iku uga ana kang
sinebut wayang wong, kang dipragakake dening uwong, lan wis ana wiwit abad
kaping 18. Wayang iki entuk sambutan kang apik saka masyarakat, mula ing jaman
sateruse ketok akeh perkumpulan wayang wong. Ing pungkasaning jaman saiki wis
akeh museum wayang antarane ing Jakarta lan Ngayogyakarta. Sawetara panaliten
nyimpulake, wayang minangka sarana nggambarake alam pikirane piyayi Jawa kang
dualistik. Ana rong prekara, pihak utawa klompok kang ora cocok, beda, antarane
apik lan ala, babagan lair lan batin, alus lan kasar, Pandawa lan Kurawa.
Kalorone nyawiji ana sajrone manungsa kanggo nggoleki keseimbangan. Wayang uga
dadi sarana ngendhaleni sosial, umpamane kanthi kritik sosial kang diwujudake
lumantar banyolan.
Crita wayang iku duwe struktur formal. Struktur kuwi kedadeyan
saka unsur-unsur kang padha gayut antarane siji lan sijine. Unsur-unsure yaiku
tokoh, watak,alur, tema, latar, lakon, pesen kang kamot, pitutur (pesan moral)
kang kakandhut sajroning crita wayang.
1.
Jenis –
jenis Wayang
Jenis wayang ing antarane:
a. Wayang wong, yaiku wayang kang
paragane wong, dene critane padha karo wayang purwa.
b. Wayang beber yaiku wayang kang ditontonake kanthi
migunakake mori sing digambari banjur dibeber, yen wis rampung banjur digulung
maneh. Wayang iki nyritakake lelakone Jaka Kembang Kuning karo Dewi Sekartaji.
c. Wayang klithik utawa wayang krucil yaiku wayang
kang dienggo ing kraton nyritakake lelakone Sri Gatayu tekan Panji Kudalaleyan.
d. Wayang wasana, yaiku wayang sing digawe saka kayu
gepeng. Wayang iki nyritakake lakon Damarwulan lan Minak Jingga.
e. Wayang madya, yaiku wayang sing njupuk lelakone
Parikesit tan turunane kajupuk saka crita babad Tanah Jawa.
f. Wayang gedhog, yaiku wayang sing digawe saka kayu
nyritakake lelakone Panji Asmarabangun karo garwane Dewi Sekartaji utawa
Candrakirana.
g. Wayang golek utawa Thengul, yaiku wayang kang
wujude golekan. Nyritakake lakon Amir Hambyah lan Umarmaya, babone njupuk saka
layang Menak.
h. Wayang sadat, yaiku wayang kang
nyritakake lakon agama Islam.
i. Wayang suluh, yaiku wayang anggitane Jawatan
Penerangan RI kanggo menehi sesuluh (penerangan) marang rakyat.
j. Wayang potehi, yaiku wayang kang
nyritakake lelakon Cina.
2. Ubarampe/peralatan
Pagelaran Wayang
a. Pluntur yaiku tali/tampar dianggo
nggantung rericikaning gamelan.
b. Janget yaiku tali lulang kanggo
nyencang kelir.
c. Kelir yaiku lawon/ mori putih kanggo nampani
wayanganing (bayangan) wayang lulang/ kulit.
d. Blencong yaiku diyan/ lampu
nganggo tedheng dianggo madhangi wayang.
e. Klanthe yaiku tali gong.
f. Jala-jala yaiku tali lulang
dianggo mbedheng kelir.
g. Wayang
h. Debog
i. Cempala
j. Kothak
k. Keprak
3. Pralambang
ing Pagelaran Wayang
Ubarampe kang digunakake ing
pagelaran wayang nduweni perlambang dhewe-dhewe. Dene perlambang mau, yaiku wayang
mralambangake manungsa. Kelir nglambangake langit. Debog nglambangake bumi. Blencong nglambangake
srengenge, bulan, lintang. Gamelan nglambangake kebutuhane manungsa (sandhang,
pangan, papan). Kothak nglambangake sangkan paran. Gunungan nglambangake urip. Cempala
nglambangake jantung. Kepyak nglambangake lakuning getih.
4.Urut-urutaning
Pagelaran Wayang Kulit Sawengi Natas
1. Jejer
2.
Kedhaton
3.
Paseban Jaba
4.
Bodholan
5.
Jejer Sabrang
6.
Perang gagal
7.
Gara-gara
8.
Perang Kembang
9.
Perang Brubuh
10. Tancep Kayon
B.
Unsur
Crita Wayang
Unsur-unsur pembangun crita wayang iku padha karo unsur-unsur
crita liyane, yaiku tema, latar/setting, penokohan, alur, pesen,
punjering crita/sudut pandang, lan konflik, wos surasane crita, lan gawe
ringkesan.
Tuladha crita
wayang
BIMA BUNGKUS
Jejer Ngastina. Duhkitaning Prabu Pandu lan Dewi Kunti
jalaran lahire ponang jabang bayi kang awujud bungkus. Tan ana sanjata kang
tumawa kanggo mbedah bungkus. Kurawa uga melu cawe-cawe arsa mecah bungkus,
sanadyan amung lelamisan, bakune arsa nyirnaake si bungkus. Wisiking dewa sang
bungkus den bucal ing alas Krendawahana.
Ing pertapan Wukir Retawu Bagawan Abiyasa kasowanan Raden
Permadi kang kaderekaken repat punakawan.
“Kanjeng Eyang, kadi pundi nasibipun Kakang Bungkus,
sampun sawetawis warsa mboten wonten suraos ingkang sae, bab menika Eyaang,
andadosaken duhkitaning Kanjeng Ibu Kunti…”
Tartamtu Sang Winasis kang pancen luber ing pambudi
sampun pirsa apa kang dadi lakon.
“Putuku nggeeer, Permadi, mangertiya jer kakangmu nembe
nglakoni karmane, ing tembe kakangmu Si Bungkus bakal dadi satriya utama, lan
bakal oleh apa kang sinebut wahyu jati…”
Ing Suralaya, Batara Guru nimbali Gajahsena, putra sang
batara kang awujud gajah, kinen mecah si bungkus saengga dadi sejatining
manungsa. Sang Guru ugi angutus Dewi Umayi kinen nggladhi kawruh babagan
kautaman marang si bungkus.
Purna anggennya peparing ajaran marang si bungkus, Dewi
Umayi aparing busana arupa cawat bang bintulu abrit, ireng, kuning, putih,
pupuk, sumping, gelang, porong, lan kuku Pancanaka.
Salajengipun, Gajahsena mbuka bungkus. Pecahing bungkus
dados sapatemon kekalihipun, kagyat dados lan perangipun. Binanting sang
Gajahsena. Sirna jasad sang gajah. Roh lan daya kekiyatanipun manjing jroning
angga sang bungkus.
Praptene Betara Narada.
Si Bungkus tumakon marang Sang Kabayandewa, “Heemmm, aku
iki sopoh?”
“Perkencong, perkencong waru doyong, ngger, sira kuwi
sejatine putra kapindho ratu ing Amarta Prabu Pandudewanata. Sira lahir awujud
bungkus, lan kersaning dewa sira kudu dadi satriya utama…, lan sira tak paringi
tetenger Bratasena ya ngger…”
Rawuhipun Ratu saking Tasikmadu kang nyuwun senjata
pitulungan marang Bratasena kinen nyirnakaken raja raseksa aran Kala Dahana,
Patih Kala Bantala, Kala Maruta lan Kala Ranu. Para raseksa sirna. Sekakawan
kekiatan saking raseksi wau nyawiji marang Raden Bratasena, inggih punika
kekiatan Geni, Lemah, Angin lan Banyu.
DEWA RUCI
Madeg kraton Astinapura. Prabu Dhestarasta kaadhep dening
putra mbarebe, Duryudana, Patih Sengkuni lan Pandhita Krepo. Surasane
rerembugan ana gandheng cenenge karo peprentahan Astina ing tembe mburine
marang para Kurawa, ngengeti para Pandawa wis wiwit dewasa. Duryudana ngesuk
bapake, kapan dheweke bakal winisuda dadi Ratu Anom ing Astina. Sawetara
Sengkuni mbudidaya mbujuk Prabu Dhestarasta, supaya hak tumrap keprabon lan
kraton Astina tetep dadi duweke Kurawa. Sebab yen keprabon lan kraton
dibalekake marang Pandawa, kepiye nasibe para Kurawa kang cacahe ana satus
bocah? Sawijining cara yaiku ngelongi kuwatane Pandawa. Amarga kekuwatane
Pandawa dumunung marang Bima, mula Bima kudu disingkirake.
Dene ing keputren Astina. Dewi Gendari mahargya tekane
Prabu Dhestarasta. Dewi Gendari nakokake babagan rantaman wisudane Duryudana
dadi Ratu Anom Astina. Prabu Dhestarasta ngendika lagi digolekake wektu lan
wayah kang trep supaya ora nuwuhake congkrah karo Pandawa. Dewi Gendari aweh
panemu Pandawa kudu disingkirake supaya keprabon Astina tetep dadi duweke
Duryudana. Prabu Dhetarasta nerangake lamun panemue Dewi Gendari wis kamot ana
rancangane Sengkuni kang bakal ngelongi kekuwatane Pandawa.
Sabanjure Duryudana lan Patih Sengkuni nganakake
pasatemon karo Dursasana, Kartamarma, Citryuda, Durmagati, Citraksi, lan saperangan
Kurawa liyane. Patih Sengkuni nyaranake supaya Duryudana njaluk pambiyantune
Pandhita Durna kanggo nyingkirake Bima. Carane manut marang Pandhita Durna,
kang baku ora ngelok-ngelokake langsung para Kurawa. Sengkuni uga mrentah
Kartamarma supaya ngerahake Kurawa menyang Sokalima. Menawa Pandhita Durna
gagal ngojok-ojoki Bima, Kurawa kudu tumindak cekat-ceket. Kroyok lan pateni
Bima ing Sokalima. Duryudana lan Sengkuni banjur budhal, banjur disusul dening
Kurawa liyane.
Lagya kang ana ing pertapan Sokalima. Pandhita Durna
kaadhep dening anak siji-sijine, Aswatama. Ora let suwe Duryudana lan Sengkuni
teka. Sawise ngabarake keslametan, Duryudana ngandhakake niyate njaluk
pambiyantune Begawan Durna supaya nyingkirake Bima. Iki kanggo waluyaning
keprabon Astina marang para Kurawa. Wiwitane Begawan Durna kabotan. Nanging
Sengkuni lan Duryudana ngesuk kanthi cara ngundhamana dedununge Resi Durna ing
Astina kang ora ucul saka lelabuhan lan lomane Prabu Dhestarasta. Kasurung saka
utang budi, Resi Durna tundhone saguh mujudi panjaluke Duryudana.
Sawise Sengkuni lan Duryudana lunga, Resi Durna banjur
nyeluk Bima. Kanthi alesan kanggo ngluhurake Pandawa, Bima dikongkon golek
banyu panguripan Tirtapawitra menyang gunung Candradimuka. Bima sanggup banjur
enggal-enggal budhal.
Nalika semana kang ana ing pinggire gunung Candradimuka.
Ing perenge gunung Candradimuka nalika Bima lagi ngembrukake wit-wit gedhe lan
njegol watu-watu gedhe nggoleki Tirtapawitra, njedhul buta loro cacahe, Rukmuka
lan Rukmakala. Kalorone buta mau nglarang ngrusak tatanan panguripan ing gunung
Candradimuka lan Tirtapawitra ora ana ing gunung kuwi. Dumadi gesehe panemu,
banjur dadi bandayuda. Amarga saka ampuhe kuku Pancanaka, Bima kasil mateni
Rukmuka lan Rukmakala, sawise mati jasade badhar dadi Bathara Indra lan Bathara
Bayu.
Bathara Indra nerangake, lamun Tirtapawitra ora ana ing
gunung Candradimuka. Bima didhawuhi bali ngadhep marang Resi Durna njaluk
katrangan kang cetha dununge Tirtapawitra. Bima manut. Dheweke bali menyang
Sokalima nemoni Resi Durna. Dene Bathara Indra lan Bathara Bayu bali menyang
kahyangan.
Gumelar ing ereng-erenge gunung Cadradimuka. Arjuna lan
Yamawidura ketemu karo rombongan Kurawa. Dumadi bedaning panemu kang ndadekake
pasulayan. Arjuna lan Yamawidura dikroyok dening Kurawa. Bejane nalika Arjuna
lan Yamawidura kadhesek, Bima teka langsung mbiyantu dheweke ngoyak Kurawa.
Bima ngomong marang Arjuna lan Yamawidura yen Tirtapawitra ora ana ing gunung
Candradimuka. Dheweke saiki arep bali menyang Sokalima arep njaluk kapesthen
Resi Durna, ana ngendi mapane Tirtapawitra. Katelune banjur pisah lakune. Bima
menyang Sokalima, dene Arjuna lan Yamawidura bali menyang kaputren Astina arep
nemoni Dewi Kunti lan kluwarga Pandawa liyane.
Bali ing Pertapan Sokalima. Resi Durna nampa tekane Bima.
Kanthi ringkes Bima ngandhakake lamun Tirtapawitra ora ana ing gunung
Candradimuka. Dheweke uga ketemu karo buta loro panjalmane Bathara Indra lan
Bathara Bayu. Dewe kalorone ngendika ing gunung Candradimuka ora ana sing
jenenge Tirtapawitra. Resi Durna ngandhakake, dheweke ndhawuhi Bima menyang
gunung Candradimuka mung kanggo nguji kesabarane Bima. Amarga Bima pancen
santosa lan kuwat kekarepane, mula saiki dheweke nuduhake panggonan mapane
Tirtapawitra, yaiku ing dhasare samodra. Bima langsung pamit arep tumuju
menyang segara kidul.
Gelare kaputren Astina. Dewi Kunti lan Puntadewa nampa
tekane Arjuna lan Yamawidura. Yamawidura ngandhakake kabar ketemu karo Bima ing
gunung Candradimuka. Bima durung kasil nemokake Tirtapawitra, mulane dheweke
bali menyang Sokalima nemoni Resi Durna. Ora let suwe Bima teka. Bima nyuwun
donga pangestune ibu kan sedulure arep nggoleki Tirtapawitra ing dhasare
samudra cundhuk karo dhawuhe Resi Durna. Dewi Kunti, Puntadewe, Yamawidura, lan
Arjuna mbudidaya ngalang-ngalangi Bima supaya murungake niyate golek banyu suci
Tirtapawitra. Dewi Kunti ngandhakake yen barang kuwi ora ana. Kabeh mau mung
rekadayane Resi Durna kang arep nyilakani Bima. Nanging Bima tetep mantep
marang kapercayane, lamun minangka guru, Resi Durna ora bakal nyilakani muride
dhewe. Dhawuhe guru kudu ditindakake dening murid. Tundhone Bima budhal
nggoleki Tirtapawitra ing dhasaring samodra. Dewi Kunti dhawuh marang
Yamawidura lan Arjuna ngawat-awati lakune Bima.
Ing dhasare samodra ana ula ngadhang lakune Bima.
Pasulayan rame dumadi. Kalorone mbudidaya nyilakani siji lan sijine. Tundhoning
pasulayan, Bima mateni ula kuwi, nanging dheweke uga semaput kena gitikane
buntut ula mau. Bima klelep tekan dhasare samodra.
Katon Dewa Ruci lagi pasatemon karo Bima. Dewa Ruci takon
apa kekarepane Bima njegur nganti ing dhasaring samodra. Bima njlentrehake, yen
dheweke nindakake dhawuhe gurune, Resi Durna supaya nggoleki banyu panguripan
Tirtapawitra. Dewa Ruci nerangake, dene Tirtapawitra ora mapan ana ing gunung
Cadradimuka, apa dene ing dhasare samodra. Tirtapawitra sejatine mapan ana ing
dhiri pribadine Bima dhewe, kang wujude inti niyat kanggo tumindak jujur lan
berbudi luhur, sarta ngenggonake rasa kurmat marang sapadhane. Nindakake
kabecikan tanpa pamrih, tresna marang sapadhane kaya dene tresna marang awake
dhewe. Saka Dewa Ruci, Bima antuk ajaran / wejangan babagan ilmu kasampurnan,
ing antarane njlentrehake babagan asaling dumadi, sangkan paraning dumadi, lan
tataraning dumadi.Bima banjur didhawuhi bali menyang Astina nglumpuk karo ibune
lan sedulure, amarga isih akeh kewajiban kang kudu ditindakake.
Ana kedadeyan ing gisiking samodra. Arjuna lan Yamawidura
geseh panemu maneh karo Kurawa kang dipandhegani dening Sengkuni kang lagi gawe
pager betis ing pinggire samodra. Pasulayan ora isa diendhani maneh. Kurawa
ngroyok Arjuna lan Yamawidura. Bejane nalika kalorone kepepet, Bima jumedhul
saka njeroning samodra. Ngreteni Arjuna lan Yamawidura dikroyok Kurawa, Bima
banjur cekat-ceket mbiyantu. Kurawa ora bisa nandhingi kridhane Bima, banjur
kabeh padha mlayu salang tunjang. Banjur Bima, Arjuna, lan Yamawidura bali
menyang Astina.
Nalika semana madeg kaputren Astina. Dewi Kunti kaadhep
dening para putrane, Puntadewa, Bima, Arjuna, Nakula, lan Sadewa, sarta
Yamawidura. Bima nyritakake pasatemone karo Dewa Ruci ing dhasare samodra, lan
entuk wejangan babagan sarining panguripan. Dewi Kunti syukur banget, dene Bima
kasil slamet lan lulus saka pacoban kang abot. Dewi Kunti banjur ngajak
putra-putrane supaya ngaturake donga marang Gusti Kang Maha Tunggal, supaya
kluwarga Pandawa tansah antuk kawilujengan, rahmat lan hidayah-He.
C. Nilai kang kamot
sajroning cerita wayang
a.
Tanggap ing
sasmita/empati
Tegese
saben titah kang urip ing jagad iki kudu duwe sikep empati marang
pepadhane,marang pepadhane manungsa, tanduran, lan sato kewan. Amarga sikep
empati bakal ndadekake manungsa dadi tanggap ing sasmita marang panguripane lan
wong liya lan supaya mangun urip kang tentrem lan ayem. Bab iki kawujud akeh
gugon tuhon kang ndadekake sawijining papan utawa tetuwuhan iku dadi sakral.
Upamane ora entuk mbebuwang regedan ing sangisore wit ringin, mengko bisa marai
meriang. Jan-jane piyayi kuna biyen aweh piweling supaya ora ngregeti tetanduran
supaya ora nuwuhake rereget lan penyakit.
b.
Jujur
Bakal elok uriping manungsa lamun
bisa nuwuhake rasa jujur mring dhiri pribadi. Kala mangsane jujur iku gampang
diucapke nanging angel dilakoni “gedhang wohing pakel, ngomong gampang nglakoni
angel”. Ana wae sikep ora jujur iku dumunung ing ati sanubarine manungsa,
sanajan akeh becike nanging uga mesthi ana alane. Iki nuduhake dene manungsa
iku titah kang ora sampurna. Iki kawujud ing paraga Yudhistira kang kondhang
getih putih amarga saking duwe sipat jujur kang luwih saka titah liyane.
c.
Mad sinamadan/ saling
menghargai
Panguripan
iki bakal krasa tentrem yen titanem rasa mad sinamadan, kang enom ngajeni
piyayi sepuh lan kosok balene. Sikep iki kang ndadekake panguripan ing
masarakat bisa rukun, ora nengenake rumangsa bisa nanging bisa rumangsa, mula
lumakuning bebrayan bisa kekanthenan lan gotong royong. Tuladhane nalika
Pandhita Durna maju ing Bharatayuda, ora ana Pandhawa kang wani ngadepi, amarga
ngurmati yen piyambake iku gurune Pandhawa.
d.
Tanggung jawab
Ing
babagan iki ateges yen manungsa iku urip ing ngalam donya duwe tanggung jawab
kang gedhe. Nalika nglakoni tanggung jawab kasebut aja nganti nyenggol marang
titah liyane. Kanthi sikep bisa njaga tanggung jawab iki, manungsaora bakal
wedi nalika sesrawungan. Wong kang duwe tanggung jawab orabakal tumindak kang
sakarepe dhewe, anggone tumindak tansah dirasa kanthi temenan. Saliyane iku
wong kang tanggung jawab bakal bisa ngrampungake pagaweyane kanthi tenan. Bab
iki kawujud saka lelakone Bima nalika ngupadi Kayu Gung Susuhing Angin kang
tundhone ora cetha papan dununge. Nanging amarga rasa tanggung jawab apa kang
dumadi bakal dilakoni.
e.
Keadilan
Ngrembug
babagan keadilan, ing wayang akeh banget kang diandharake. Adil iku kaya dene
jantraning geni ing Hastha Brata. Sikep kasebut bakal mbrastha apa wae kang
dadi pepalange lan mbela kang bener sanajan kang diadhepi iku ana sesambungan
sedulur utawa waris utawa wong kang duwe pangkat.
f.
Ngabdi mring
negara/Loyal pada Negara
Awake
dhewe kudu duwe sikep kang loyal marang negara amarga kanthi mangkono bisa
mangun lan ningkatake drajat panguripan, ngleluri, nglastarekake alam sakiwa
tengene. Amarga sapa kang tumindak migunani marang liyan iku bakal gawe
kabecikan tumrap dhiri pribadi lan lingkungane. Ing crita wayang ana sawijining
crita kang nuduhake sikep loyal marang negarane, yaiku critane Raden Kumbakarna
kang gugur mbelani negara lan ora mbelani sedulure.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar